mandag den 27. juli 2009

Hvad er det vi vil? at træne hund eller at true hund?

Håndterings- og træningsmetoder

Til foredrag på Askov Højskole med

Irene Jarnved (Årets dyreven 2008)
(foto sakset uden særlig tilladelse fra Irenes hjemmeside)
Liselotte Christensen(DKKs adfærdskonsulent)
(Foto sakset uden særlig tilladelse fra Skov & naturs hjemmeside.)

Endnu et af DKKs åbne kurser i foråret havde Birgitte & Per som deltagere, og de 2 eminente hundeadfærdskonsulenter Irene & Liselotte, behøver ikke nærmere præsentation, dem kender I forhåbentlig alle sammen på den ene eller anden måde gennem bøger eller tv eller i virkeligheden!
De lokale helte fik endda en gave "Inte skyt hunden" af hundepsykologen Karen Pryor af Lise-Lotte, alletiders!
Virkelig god bog siger de damer, inkl.Birgitte (den er i Birgittes natbordsskuffe, jeg må ikke få den, øv!)
Her 4 måneder efter kan jeg ikke lige huske titlen på aftenens emne, men Irene & Liselotte og deres mange hyggelige hunde fortalte os om deres og andres syn på, og erfaringer med håndterings- og træningsmetoder......

Her er Pers noter, jeg håber at have fået det meste med!:

Håndterings- og træningsmetoder
De skal være baseret på:
Forståelse
Tillid
Respekt
-------

Tips:
Lav en dagbog
Notér små fremskridt så du kan se udviklingen
X i kalenderen for hver udfald?/konflikt/angst (registreres og hvordan)
Lav træningsdagbog med
Mål/delmål
Fremskridt/tilbagefald
Omgivelser og stressfaktorer
Afstand til problemet mht.rekationer
Træningstid mv.
Forskellige familiemedlemmer gør dte forskelligt = forvirrende for hunden
ex.logbog giver fælles viden/overvejelser
Også holde os selv og kursister motiveret

Problemløsnings-værktøjskassen:

1.Fjern/kontroller problemet
2.Fjern motivation
3.Pos.forstærkning (inkl.belønning der udebliver)
4.Indlæring af ikke.forligelig adfærd
5.Straf (når skaden er sket)
6.Negativ forstærkning
7.Uds?/symptomer? (jeg kan ikke læse skriften, hvem er det der har en så ulæselig håndskrift?)
8 Flodding
9.Kontrabetingning
10.Desensibilisering

Find årsager!
Angrib evt.problemerne fra flere sider
Observer og forstå hvad der virker og ikke virker

Overvejelse: Hvad er det vi vil? at træne hund eller at true hund? (ex.ryk i snor, nedstirring osv.)
Tænk! Læg en plan
Gør det ikke værre/bak
Identificer årsag til ?, afmagt,frustartion
Giv hunden et valg!

Træn ligegyldige øvelser" = giver kontakt når der er brug for det!
Lav noget som I kan se hunden synes er sjovt = du bliver den bedste i verden!

Grib ind og sig fra! - men hvordan?
Hvad motiverer vores hund?'Kan man gribe ind?
Skal man gribe ind?
Hvordan kan vi kontakte hundeejeren?
Hvordan kan vi iøvrigt holdningsbearbejd eos selv? og vores omgivelser?
Træningsmetoder - løsninger

Indkald
Hvilke erfaringer har hunden?
Hvor ofte er den løs?
Hvornår er legen slut?
Alder & ace-forskelle

Start forfra hvis der er et problem
Mål & delmål
start inde - slut ude
Flere forstyrrelser gradvis - generalisering
Navn eller måske fløjte? Giv navn eller fløjte ny mening!
Løb væk fra hunden, vend ryggen til
varier belønning: mad, leg,bold,trækleg
Lang line med bold eller klud
Grænser/døvhed
Skab rammer for træning
at vi får succes (ex.indkald)
Råd: Sulten hund, kedelige omgivelser osv. = skaber rammer/højner hundens motivation

Lav ny kobling
Gradvis øg sværhedsgrad
Kun gøre det 3-4 gange
Stop når det er sjovest
Hunden motiveres også af at se andre hunde gøre dte sjove

Afstand, tid osv.
Forkølede Frolic
Variation
Forventninger om det uvisse
Belønne konstant når hunden gør det rigtige
Først når den har 100% forståelse sættes ord på

Individuelle hensyn
Hund & ejers erfaring
Raceegenskaber
Udviklingstrin

Lav noget uden forventninger = tryghed, mulighed for samarbejde

Genetisk
Hvalpetid, teenagetid = der hvor den knytter sig mest til os
dvs. tæl til 100, lav noget der ikke kan gå galt osv.i teenagetiden

Hundemøder
Hvad forventer du af et hundemøde?
Hvad bør du undgå?
Hvad bør du gøre istedet?

Hundene skiller andre hunde fra i teenageårenene og frem
Ejers forventninger om fortsat hvalpeleg kan ikke nødvendigvis honoreres snår de bliver voksne

Møder udfarende børn: Find de fedeste godbidder = giver fortrolighed
Ros når de klarer det de er bange for

Gå i forvejen - gå tilbage -positiv forstærkning

Udfald mod andre hunde: Komme ri fastlåste situationer, skyldes at de har ikke lært at gøre noget andet
Husk at belønne "udeblivelsen" før det går galt

Stik noget i hundens mund = brug uforenelig adfærd
Ex.find bamser = Hunden kan ikke rende rundt med sutskoene samtidig

Kamphunde????
Teknikken svarer til: Beløn "før gø"
Ex.Shar Pei - video eksempel
Læg mærke til afstanden, evt.bare vend om
Vend rundt inden det hele går galt, det gør hele forskellen = succesoplevelse!

Efterfølgende har jeg lige læste Irene Jarnveds bog om "Hunden i hverdagen" den er fremragende og passer godt sammen med dette foredrag/hendes øvrige udgivelser!

Det var virkelig et godt foredrag, med den nyeste viden om hunde!

Ingen kommentarer: